8. Verrassing: nieuwe recordpogingen

Snelle en luxe schepen konden niet op tegen het vliegtuig, waarmee de strijd om de Blauwe Wimpel beëindigd leek. In 1986 echter wilde Richard Branson van de Virgin Group het record van de UNITED STATES breken met zijn jacht de VIRGIN ATLANTIC CHALLENGER II. Hij verbeterde het record met 2 uur en 9 minuten, maar de raceboot werd niet als een handelsschip beschouwd en de trofee werd niet toegekend.

In 1990 voer een Engelse kanaalveerboot, de HOVERSPEED GREAT BRITAIN, op reis van de bouwwerf in Tasmanië naar Engeland, het traject New York - Engeland in 3 dagen 7 uur en 25 minuten. Dit record is na de nodige discussies uiteindelijk erkend.

Deze truc werd in 1998 herhaald door de CAT-LINK V, gebouwd op dezelfde werf in Tasmanië. Het schip voer voor de Scandlines in Denemarken en is de (voorlopig laatste?) Wimpelhoudster. De HOVERSPEED GREAT BRITAIN en de CAT-LINK V zijn van hetzelfde type (Seacat) als de CONDOR 10, die in de zomer tussen de Kanaaleilanden vaart

Het is onwaarschijnlijk dat er ooit weer een passagiersdienst over de Atlantische Oceaan opgericht zal worden. Toch tonen deze laatste recordpogingen aan dat de geschiedenis van de Blauwe Wimpel nog niet geëindigd hoeft te zijn.


Naar vorige pagina Naar inhoudspagina