7. Cruisen - een nieuw leven voor de 'oude dames'

Het maken van cruises naar zonnige streken was rond 1930 al gebruikelijk, als in de wintermaanden het passagiersaanbod gering was.

Veel van de door de opkomst van het transatlantische vliegverkeer overbodig geworden schepen werden daarom ingezet als cruiseschip. Zo vaart de voormalige FRANCE al sinds 1978 als NORWAY cruises voor de Norwegian Cruise Lines.

En de BREMEN van de Norddeutscher Lloyd verruilde de koude Noord Atlantische Oceaan voor het zonnige Barbados.

Ook de Cunard Line legde zich toe op de cruisevaart. Niet alleen naar West Indië, ook reizen naar de Noordkaap of rond de wereld zijn mogelijk. Zo kunnen we de QUEEN ELIZABETH 2 in exotische plaatsen als Hong Kong tegenkomen.

De HANSEATIC van de Deutsche Atlantik Linie was de voormalige Israelische SHALOM. Na slechts één seizoen op de transatlantische route voer ze permanent cruises.

In de laatste decennia van de 20e eeuw werd cruisen steeds populairder. In Castries Harbour, St. Lucia zien we in 1990 maar liefst vijf cruiseschepen. Rechtsom vanaf de haveningang: DAPHNE, SUN VIKING, FEDOR DOSTOYEVSKY, MERMOZ en CUNARD COUNTESS.


Naar vorige pagina Naar inhoudspagina Naar volgende pagina