3. Strijd op zee tussen Duitsland en Engeland

Aan het einde van de 19e eeuw brak een periode aan waarin Duitse schepen een aantal malen de Blauwe Wimpel veroverden op de Engelse. Hierbij waren de Norddeutscher Lloyd en de Hamburg-Amerika Linie elkaars grote rivalen, waarbij de eerste beduidend meer succes had.

De DEUTSCHLAND uit 1900 was het enige schip van de Hamburg-Amerika Linie dat ooit met de Blauwe Wimpel zou varen. Ze nam hem over van de KAISER WILHELM DER GROSSE van de Norddeutsche Lloyd en moest hem al na een jaar weer afstaan aan de KRONPRINZ WILHELM van diezelfde maatschappij.

Om de kracht van stoom efficienter te gebruiken, ontwikkelde men de stoomturbine, waarbij de stoom tegen een schoepenrad geblazen wordt. Op de Spithead Naval Review in 1897 demonstreerde de Ier Charles Parsons overtuigend de mogelijkheden van de stoomturbine door met zijn jacht TURBINIA met grote snelheid tussen de oorlogsschepen door te varen. De TURBINIA ligt nu in het Museum of Science and Engineering in Newcastle upon Tyne.

De LUSITANIA van de Cunard Line voerde de Blauwe Wimpel in 1907. Zij maakte geschiedenis toen ze in 1915 getorpedeerd werd door de Duitse onderzeeër U-20, wat de aanleiding was tot de deelname van de Verenigde Staten aan de eerste wereldoorlog.


De LUSITANIA moest al na enkele maanden de Blauwe Wimpel afstaan aan haar iets jongere zusterschip, de MAURETANIA. Deze zou de Blauwe Wimpel maar liefst 22 jaar, tot 1929, blijven voeren.


De OLYMPIC - zusterschip van de "onzinkbare" TITANIC - was in 1911 gebouwd voor de White Star Line. Na de fusie met de Cunard Line in 1934 voer zij nog een jaar voor die maatschappij.

Vol goede moed vertrok de TITANIC van de Engelse White Star Line op 11 april 1912 uit Cobh in Ierland op haar eerste reis naar Amerika die echter zou eindigen in de bekendste scheepsramp aller tijden. Hoewel het natuurlijk een afschuwelijk drama was, is de huidige aandacht voor het schip zelf wat overdreven als je bedenkt dat ze twee zusters had: de eerder genoemde OLYMPIC en de BRITANNIC die in 1914 als troepenschip op een mijn liep.

De MAJESTIC was in 1914 als Bismarck op stapel gezet voor de Hamburg Amerika Linie. Ze voer van 1922 tot 1936 voor de Engelse White Star Line. Tot de tewaterlating van de NORMANDIE in 1935 was het het grootste schip ter wereld.

De BERLIN van de Norddeutscher Lloyd uit 1925 overleefde de oorlog als hospitaalschip in een Noorse fjord. Na in 1945 op een mijn gelopen te zijn werd ze door de Russen geborgen. Ze voer daarna als ADMIRAL NAKHIMOV op de Zwarte Zee tot ze in 1986 na een aanvaring zonk waarbij 398 doden vielen.


Naar vorige pagina Naar inhoudspagina Naar volgende pagina